Tolkebistand hos lægen

Skal du bruge en tolk til din samtale hos lægen?

Ring til os på tlf.: 46 56 16 20

Ret til tolkebistand

Som patient har du ret til tolkebistand, når du er til samtale og behandling hos din praktiserende læge, en speciallæge eller på sygehuset, når:

  • dit danske sprog ikke rækker til at føre en samtale og forstå en information
  • når du har et hørehandicap
  • når lægen skønner, at det er nødvendigt af hensyn til behandlingen

Det er lægen, der skønner om tolkebistand er nødvendig og bestiller en professionel tolk. Lægen får udgiften refunderet af regionen.

Betaling for tolkebistand for nogle patienter fra 1. juli 2018;

Læs mere her: LINK

Betaling m.v.

Regionsrådet i den region, hvor patienten er bopælsregistreret, afholder udgifterne til tolkebistand efter § 1. Dette gælder dog ikke, hvis tolken er nært beslægtet med patienten.

Tolke, der yder tolkebistand til behandling hos praktiserende læge eller praktiserende speciallæge, afregner på en regningsblanket, som udarbejdes af regionsrådene. Regningen skal attesteres af lægen og indsendes til den region, hvor patienten er behandlet.

Tolke, der yder tolkebistand til sygehusbehandling, afregner efter nærmere aftale med regionsrådet.